Lobbio / Naše úspěchy

Naše úspěchy

Za méně než dva roky jsme pomohli prosadit několik legislativních změn, které zlepšují správu státu, posilují demokracii a chrání veřejné prostředky.

Systematické změny, které mění stát k lepšímu

Zpřísnění trestání porušování mezinárodních sankcí (prosazení novely trestního zákoníku)

Pomohli jsme prosadit novelu trestního zákoníku, která zpřísnila trestání porušování mezinárodních sankcí. Cílem bylo zamezit obcházení sankcí a umožnit efektivnější vymáhání, zejména u technologií dvojího užití a vojenského materiálu.

Problém

Mezinárodní sankce patří k hlavním nástrojům, jak omezit válečné kapacity agresora, ale jejich implementace naráží na snahy je obcházet a porušovat. V roce 2024 byla přijata unijní směrnice, která měla členským státům pomoci sankce lépe vymáhat. Česká právní úprava potřebovala zpřesnit skutkové podstaty a zavést postih i pro hrubě nedbalostní jednání týkající se klíčových technologií.

Naše role

V rámci iniciativy Odolné Česko jsme aktivně komunikovali se zákonodárci s apelem na implementaci příslušné sankční směrnice EU. Připravenou novelu se podařilo přetavit do pozměňovacího návrhu, který byl načten k jiné, komplexní novele trestního zákoníku.

Výsledek

Zákon č. 270/2025 Sb. nabyl účinnosti 1. 1. 2026. Novela přinesla zejména:

  • Legislativní definice pojmů „mezinárodní sankce“ a „předmět mezinárodní sankce“.
  • Novou základní skutkovou podstatu: postih porušení spočívající v umožnění vstupu či tranzitu osobám na sankčních seznamech (bez podmínky „většího rozsahu“).
  • Postih hrubé nedbalosti u jednání týkajících se zboží/technologií dvojího užití a vojenského materiálu.
  • Upřesnění pojmu „větší rozsah“ jako zásadní podmínky trestnosti.
  • Možnost zajistit v trestním řízení věc (nebo náhradní hodnotu), která je předmětem mezinárodní sankce, a uložit propadnutí/zabrání takové věci.

„Mezinárodní sankce bez efektivní vnitrostátní vymahatelnosti jsou prakticky k ničemu. Potřebujeme proto trestní legislativu, která dosáhne i na případy hrubě nedbalostního porušování sankcí, jejímž předmětem jsou zejména technologie klíčové pro ruské válečné kapacity.“
— Pavel Havlíček, analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Další kroky

V rámci iniciativy Odolné Česko dále pokračujeme v prosazování nástrojů pro lepší implementaci mezinárodních sankcí. Tím legislativním je implementace tzv. konfiskační směrnice EU, díky níž bude možné odčerpat majetek protiprávního původu, a tím lépe bojovat proti praní peněz a obcházení mezinárodních sankcí.

Partneři

DatLab Institute, Evropské hodnoty, Lexperanto, Asociace pro mezinárodní otázky, Centrum pro informovanou společnost

Novela trestního zákoníku: snížení nadměrné vězeňské populace

V létě 2025 byla schválena novela trestního zákoníku, která je důležitým krokem k modernizaci trestní politiky v ČR. Česká republika má jednu z nejvyšších vězeňských populací v EU, přijatá novela vy ji měla snížit. Naše práce není však není u konce, naopak musíme pokračovat ve změnách, které nejen sníží trestní represi u méně závažných trestných činů, ale také podpoří prevenci a resocializaci.

Problém

Ještě donedávna byla bagatelní trestná činnost v ČR trestána neadekvátně přísně. Ukládaly se tresty vězení například za krádež jedné sušenky nebo vznikaly příliš dlouhé kumulované tresty za drobné delikty.

Česká republika se kvůli tomu dlouhodobě držela na 3.–5. místě v EU v míře uvěznění, přestože kriminalita je zde spíše nízká.

Naše role

Na reformě novely trestního zákoníku pracovali experti a expertky od začátku volebního období v roce 2021. Naši experti se podíleli na:

  • nastavení advokační strategie
  • průběžných konzultacích a účasti na advokačních poradách
  • přímém lobbingu
  • přípravě podkladových dokumentů i dílčích legislativních návrhů.

Zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů 5. 8. 2025.

Co novela přinesla

  • Zmírnění trestu za opakovanou krádež: snížení ze sazby 0,5–3 roky na 0–2 roky (stále vyšší postih než u jednorázové krádeže).
  • Neplacení výživného: místo vězení se více uplatní jiné prostředky vymáhání.
  • Kumulace trestů: soud může při sčítání jít pod dolní hranici sazby, což zmírní neúměrně dlouhé tresty.
  • Pokuty: zmírněn přepočet nezaplacených pokut na počet dní vězení, a to na běžnou evropskou úroveň.
  • Drogová kriminalita: snížení trestní represe

Dopad

Odhadujeme, že všechny změny mohou snížit vězeňskou populaci o 10–20 % během dvou let od účinnosti zákona.

Méně vězňů = více prostoru pro individuální práci s odsouzenými, která umožní:

  • přijetí odpovědnosti za čin (restorativní justice)
  • uspořádání života bez návratu k trestné činnosti,
  • snížení recidivy

Změny byly přijaty napříč politickým spektrem, což zvyšuje jejich stabilitu a dává naději, že modernizace trestní politiky bude pokračovat.

Další kroky

Chceme stavět na tomto úspěchu a prosadit komplexní reformu trestní politiky, která posune ČR mezi vyspělé státy EU.

Partneři projektu:

Asociace organizací v oblasti vězeňství, RUBIKON Centrum

Velká mediální novela: udržitelné financování ČT a ČRo

V dubnu 2025 schválil Senát takzvanou „velkou mediální novelu“, která představuje zásadní posun v ochraně nezávislosti a stabilního financování médií veřejné služby v Česku. Novela reaguje na dlouhodobé problémy s udržitelností financování a politickými tlaky, kterým může čelit Česká televize a Český rozhlas.

Problém

Do roku 2025 závisela výše televizního a rozhlasového poplatku na rozhodnutí vládnoucí politické reprezentace. Tento systém měl dva zásadní dopady:

  • poplatek postupně ztrácel hodnotu vlivem inflace
  • politici měli na Českou televizi a Český rozhlas nepřiměřený vliv.

Naše role

  • připravili jsme návrh zákonné úpravy velké mediální novely (změny zákonů o ČT a ČRo),
  • podporovali jsme dohodu mezi hlavními aktéry,
  • komunikovali s ministerstvem, poslanci, senátory i dalšími stakeholdery,
  • připravili komunikační strategii,
  • koordinovali aktivity občanské společnosti a podíleli se na kampani směrem k veřejnosti.

Výsledek

Prezident podepsal novelu 25. 4. 2025.

Schválení představuje zásadní krok k posílení nezávislosti a stability ČT a ČRo a k zajištění kvalitní veřejné služby.

Novela zavádí udržitelné financování, které zároveň odpovídá požadavkům Evropského aktu o svobodě médií.

Další kroky

  • Naším cílem je uchránit současný stav a bránit pokusům o oslabení nezávislosti médií veřejné služby.
  • Udržitelné financování ČT a ČRo: zásadní krok k nezávislosti médií veřejné služby

Partneři projektu

Ilustrační obrázek k case study o služebním zákoně

Novela služebního zákona

Novela služebního zákona přináší největší modernizaci státní služby od roku 2014. Zvyšuje flexibilitu a efektivitu, zpřesňuje odpovědnost a posiluje nezávislost nejvyšších úředníků. Díky změnám bude pro stát snazší přitahovat odborníky z praxe i ze zahraničí a lépe řídit výkon celé státní správy.

Problém

Státní správa dlouhodobě narážela na omezené možnosti odborného kariérního růstu, zbytečnou byrokracii a nedostatečnou ochranu úředníků před politickými tlaky. Dosavadní právní rámec brzdil nábor talentů i moderní HR přístupy a ztěžoval koordinaci napříč resorty. Novela tyto nedostatky cíleně řešila.

Naše role

  • Zapojili jsme se do přípravy novely společně s dalšími experty a neziskovými organizacemi přizvanými Ministerstvem vnitra.
  • Dodali jsme expertní vstupy a argumentační podklady k zásadním změnám pro efektivnější a nezávislou státní správu.
  • Podpořili jsme prosazení novely v Parlamentu.

Výsledek

Novela prošla ve třetím čtení Poslaneckou sněmovnou 25. 10. 2024 a následně ji 11. 12. schválil Senát.

Klíčové změny:

  • Snazší vstup odborníků se zahraničním vzděláním (bez nostrifikací u EU/EHP/UK/CH; s možností dalšího rozšíření nařízením vlády).
  • Lepší ochrana top managementu před politickými tlaky díky nezávislé pětičlenné služební komisi.
  • Zavedení expertní kariérní linie a moderních HR nástrojů (důraz na výkon, adaptační proces, mentoring).
  • Přesun „superúředníka“ pod Úřad vlády pro silnější nadresortní koordinaci.

Další kroky

Aby reforma přinesla plný efekt, je nutné pokračovat:

  • Zavést funkční systém strategického řízení s jasnou odpovědností za plnění priorit.
  • Zmodernizovat a zpružnit odměňování tak, aby bylo konkurenceschopné pro klíčové profese.
  • Centralizovat vybrané podpůrné agendy a sdílet know-how napříč úřady (kompetenční centra).

Partneři projektu

Aspen Institute

 

Přečtěte si celou CASE STUDY

Menstruační potřeby na všech školách

Novela hygienické vyhlášky z 26. 8. 2025 zařadila menstruační potřeby mezi povinné vybavení toalet na všech základních a středních školách. Díky této změně budou mít studentky volný přístup k potřebám, které patří na toalety stejně jako toaletní papír.

Problém

Podle světových výzkumů každá pátá dívka alespoň jednou vynechala školu kvůli menstruaci.

V českých školách však často chyběla základní podpora: volně dostupné menstruační potřeby, které by zajistily důstojné, hygienické a bezpečné podmínky pro vzdělávání.

Naše role

Naše expertka Irena Hůlová podpořila advokační snahu organizace Sola pomáhá.

  • setkali jsme se s ministrem zdravotnictví
  • připravili jsme advokační materiály
  • pomohli jsme prosadit novelu hygienické vyhlášky

Díky změně budou od 1. 1. 2026 jednorázově balené menstruační potřeby povinným vybavením všech školních toalet.

Výsledek

Novela byla vyhlášena ve Sbírce zákonů 26. 8. 2025.

Studentkám přináší lepší podmínky pro vzdělávání a pomáhá odstraňovat nerovnosti i stigmatizaci spojenou s menstruací.

Další kroky

Chceme s organizací Sola pomáhá dále spolupracovat na tématu složení menstruačních potřeb. Podle některých studií totiž obsahují více pesticidů, než je povoleno v pitné vodě.

Partneři projektu

Sola pomáhá

 

Irena Hůlová a Vlastimil Válek, ministr zdravotnictví

Rozšíření sociálních stipendií pro studenty a studentky VŠ

Úprava zákona zvyšuje dostupnost sociálních stipendií: nově na ně dosáhnou studenti z rodin s příjmem do dvojnásobku životního minima (dosud 1,5násobek). Jde o krok správným směrem, který má potenciál zvýšit počet příjemců zhruba o 1 775 studentů — stále však nejde o dostatečnou systémovou změnu.

Problém

Mladí ze sociálně slabších rodin studují vysoké školy méně nikoli kvůli nedostatku talentu, ale také zejména kvůli finanční bariéře.

Sociální stipendia podle původního nastavení využívalo jen přibližně 500 studentů v celé ČR což je nejméně v EU. Vzdělávání je přitom v České republice často nástrojem reprodukce chudoby a nerovností mezi generacemi.

Naše role

Vedli jsme lobbing, ve spolupráci s partnery Nadace Albatros a OSF.

Podařilo se prosadit úpravu zákona, která rozšířila okruh příjemců: nově dosáhnou na stipendium studenti z rodin s příjmem do 2 × životního minima (dříve 1,5 ×).

Výsledek

Zákon byl schválen ve 3. čtení v březnu 2025.

Podle pracovních přepočtů by změna měla zvýšit počet příjemců přibližně o 1 775 studentů.

Dopad

„Je to dobrá zpráva pro ty, kteří dosud těsně nedosáhli na podporu. Ale pokud chceme vzdělanější společnost, musíme odstranit finanční bariéry více než pár stovkám mladých lidí. Stále platí, že Česko potřebuje více vysokoškoláků a je nezodpovědné talenty takto mrhat,“ říká Jindra Marešová, ředitelka Nadace Albatros.

Změna rozšiřuje přístup ke studiu, ale nezajišťuje dostatečně širokou podporu, která by prolomila strukturální bariéry ve velkém měřítku.

Další kroky

Budeme usilovat o další navýšení koeficientu.

Spolu s partnery dlouhodobě prosazujeme 3,4násobek (zásadní systémový posun).

Partneři projektu

Nadace AlbatrosNadace OSF

Sdílení úředníci ve společenství obcí

Od ledna 2025 mohou obce ve společenství obcí sdílet úředníky, učitele i další zaměstnance. To umožňuje profesionalizovat obecní aparát, zajistit vzájemné zástupy mezi obcemi i školami v případě nemocí a generovat úspory z rozsahu.

Problém

Dosud musela každá obec mít vlastního úředníka na všechny úkoly.

Naše role

Společně s Ministerstvem vnitra a poslanci jsme vypracovali koncept sdílených zaměstnanců a podpořili prosazení příslušné novely v Parlamentu.

Výsledek

Úprava nabyla účinnosti v lednu 2025.
Obce ve společenství obcí mohou společně zaměstnat více úředníků, kteří jsou zastupitelní a mohou se specializovat.
Přineslo to zejména:

  • profesionalizaci úřednického aparátu obcí,
  • úspory z rozsahu
  • sdílení nedostatkových kapacit
  • vzájemné zastupování a podporu.

Společenství obcí se díky sdíleným zaměstnancům stalo unikátním nástrojem systémové spolupráce obcí.“ – Jakub Černý, Lobbio

Další kroky

Další rozvoj společenství obcí by měl směřovat k tomu, aby obce mohly společenství přímo pověřit výkonem úkolů, které je efektivnější vykonávat společně na úrovni mikroregionu.

Partneři projektu

PAQ Research